خیلی قبلتر یعنی قبل از به وجود آمد عصر دیجیتال و بازاریابی اینترنتی، شروع کسبوکار بسیار سادهتر بود. هیچ رقابتی مطرح نبود و هرکسی میتوانست به سادگی کسبوکاری را راهاندازی کند. به طور مثال پسربچهها در سنین کم به شاگردی میرفتند و درسن نوجوانی خودشان یک کسبوکار را به راه میانداختند. اما امروز برای راهاندازی یک مغازه ساده با یک کرایه خیلی کم در محلی که بتوانی کسبوکاری را راه اندازی کنید حداقل 50 میلیون سرمایه نیاز دارید.
شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که بگوید: من یک سایت فروشگاهی درست میکنم و هزینه 50 میلیونی را نمیدهم. و شایدم جزو آندسته هستید که دوست داشته باشید کار کارمندی خود را در کنار خرید و فروش اینترنتی حفظ کنید. دوستان عزیز جزو هر کدام که باشید حتی یک کسبوکار کوچک امروزه بدون دانستن مفاهیم اولیه کسبوکار مانند آمیخته بازاریابی نمیتوانید دقیقاً به هدفتان برسید. چون اینکار مثال ساختن چرخ از اول هست.
صادقانه عرض میکنم بنده جزو آندسته از افرادی بودم که تا قبل از دانستن مفاهیمی مانند آمیخته بازاریابی و آشنایی با برخی اصول کسبوکار هزینه زیادی را بابت سعی و خطا پرداخت کردم و شما این موضوع را از زبان فردی میخوانید که خودش زیان بسیاری را در خصوص عدم دانش کافی در خصوص مطالبی که جزو پایهای ترین موضوعات روز بازاریابی هست پرداخت کرده. دیگه زمان این گذشته که صاحبان کسبوکار فکر کنند من کالایم بسیار با کیفیت هست و مشتری خودش منرا پیدا میکند.
شروع هر کسبوکاری یکسری ابزار نیاز داره مثل مغازه، کالای که قصد فروش آنرا داری، مهارت فروشندگی در کسبوکار، نحوه تبلیغ آن بین مردم و … که همه اینها ابزار و نیاز اصلی شما در هرکسبوکار فیزیکی هستند به اینگونه ابزار اصطلاحاٌ آمیخته بازاریابی گفته میشود یعنی بدون داشتن هر کدام از اینها شما نمیتوانی بازاریابی و فروش داشته باشی.
اولین آمیخته بازاریابی محصول(Product)
به طور قطع در هر کسبوکاری افراد یا خدماتی را به هم عرضه میکنند و یا کالای را خریدوفروش میکنند که به آن محصول میگویند. اینکه امروزه کالا و خدمات شما باید از کیفیت خیلی خوبی برخوردار باشد جزو اصول اولیه وجود داشتن در بازار امروز هست. و دومین چیزی که درقدم اول برای محصول مهمه این هست که خود شما به تنهایی قادر به تولید و توزیع و فروش آن باشی نه اینکه روی حرف دیگران حساب کنی.
یک مثال ساده از تولید بر اساس نیاز مشتری، کارخانه تویوتا که دریک خط تولید خود چندگونه خودرو تولید میکند. و جایی برای انبار کردن خودرو ندارد بلافاصله خودرو باید به مالکین تحویل داده شود. چراکه این خودرو ساز همراه نیاز مشتری را دانسته و براساس آن خودرو تولید میکند. محصول ما چه مشکلی را حل میکند؟ این محصول چه مزیتی دارد؟ آیا خود ما به عنوان عرضه کننده محصول میتوانیم مزیتها و چگونگی استفاده از آن را برای مصرف کننده خوب توضیح دهیم؟ اصلا مشتریهای ما چه کسانی هستند؟ اگر قادر به پاسخگوئی به این سوالات هستید پس در قسمت اول آمیخته بازاریابی مشکلی ندارید.
انگلیسی ها مثال معرفی دارند که میگه: من آنقدر پولدار نیستم که جنس ارزان بخرم. یعنی با خرید جنس ارزان و بیکیفیت شما مجبورید خطر هزینه دوباره برای آن نیاز اولیه را پرداخت کنید. این موضوع به قدری اهمیت دارد که افراد کیفیت یک کالا را از قیمت آن تشخیص میدهند هیچ کس حاضر نیست گوشی اپلی که تازه تولید شده به قیمت 2 میلیون تومان خرید کند. پس باید این موضوع برایمان مهم باشد که دیدن قیمت توسط مشتری تصویری از کیفیت کالا را در ذهن مخاطب ایجاد میکند.
قیمتگذاری باید منطقی باشد با درنظر گرفتن تمام هزینه ها، حداکثر سود، حداکثر درآمدو… و مهمترین عامل در این خصوص انعطافپذیری در قیمتگذاری هست. گاهی اوقات بنا به گسترش بازار و کانالهای توزیع آن قیمت یک کالا در جاهای مختلف متفاوت عرضه میشود.
این قیمتگذاری به منظور گرفتن سهم بازار از رقبا صورت میگیرد، به اینصورت که شرکتها با تجزیه تحلیل بازار و بدست آوردن قیمت رقبا محصول خود را با قیمت پایین عرضه میکنند و بعد از جذب مشتری قیمت خود را افزایش میدهند.
در این روش قیمت اولیه کالا بالا در نظر گرفته میشود و به مرور زمان کاهش پیدا میکند. این روش را در کالای مانند تلفن همراه بسیار شاهدیم و باعث میشود افراد با توانائی مختلف مالی از آن استفاده کنند.
در این شیوه شما قیمت کالا را بالاتر از رقیب خود ارائه میدهید تا مشتریان فکر کنند کیفیت کالای شما بالاتر است. اگر رقیب شما هم چنین کاری کند و قیمتش را بالاتر ارائه دهد چون کیفیت او از شما کمتر است باعث ضرر اوست.
قیمت پایین تری ارائه میدهید تا بتوانید قشر بیشتری از افراد را به خود جذب کنید.
برخی شرکت ها کالای خود را با قیمتی واحد و آپشن های مختلف اضافه میکنند. تا مشتری با درنظر گرفتن نیاز خود به آن آپشن ها پول بیشتری برای آن پرداخت کند. مثل برخی خودروها که با تیپ ها مختلف به بازار عرضه میشوند.
لطفاً برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید
درباره این سایت